Klog på livet

Posted on 2. juli 2012

3


At være blandt folk der ikke er gamle nok til at vide hvem Fleksnes er, er som sådan ikke noget problem for mig. Det får mig til at fremstå klog. Ikke kendskabet til Fleksnes isoleret, mere min alder generelt. Klog på livet, og klog på ting, som man ikke umiddelbart lærer i gymnasiet. Derudover kan jeg egentlig godt lide at berige folk med viden de ikke har og ikke vidste de burde have. Jeg betragter det som en slags public service Trivial Pursiut, hvor folk ufrivilligt opnår viden, der ville gøre dem i stand til at svare på ostespørgsmål i alle farver.

Derfor havde jeg egentlig set utrolig meget frem til dette års indløb til Roskilde Festival. Men at være blandt så mange unge som tilfældet var under lørdagens indløb til Roskilde Festival, fik mig ikke til at virke specielt livsklog. Det fik mig bare til at virke gammel. Der var foruroligende få der virkede til at de ville vide noget om livet og Fleksnes. Der var en langt større interesse for at larme, høre ringe musik og kaste op. Bevares, det var en sjov dag alt imens det foregik. Men retrospektivt er jeg blevet væsentligt ældre, end jeg følte mig i fredags.

Blandt mange andre ting, er det den væsentligste grund til, at jeg nok ikke fremadrettet vælger at tage del i et decideret indløb, som kræver samvær med ca. 5.000 andre mennesker, som for 95 procents vedkommende er tættere på de 0 end på de fyrre år. Og jeg må indrømme, at jeg opgav min pligt til at opdrage på de unge mennesker og lære dem om livet efter et vist indtag af pokal pilsner og 8 timer gamle cheeseburgere. Og fortvivlelsen over ikke at kunne opdrage mere på de uvidende unge mennesker, fik mig til at fortsætte indtaget af gamle cheeseburgere og pokal pilsnere. En form for ond cirkel, om man vil. Som nok har straffet mig mere end jeg havde forventet. Og gjort mig klogere. Det har lært mig om 2. og 3. dags tømmermænd. Noget som jeg senere hen kan give videre til alle de unge mennesker der gider at høre på det.

Næste år bliver jeg nok hjemme fra indløbet. Men jeg holder mig nok ikke fra festivalen. Ihvertfald ikke alle dage. Måske nok de fleste dage. Jeg tror måske bare jeg holder mig helt hjemme. Hjemme for at lære lidt mere om det at blive klogere, og for at skrive min bog om livet generelt, rettet til de unge mennesker, så de kan lære om Fleksnes og lade være med at høre dårlig musik.

Posted in: Kulmbaks blog