Tivoli er åben

Posted on 7. maj 2012

1


Så så man lige mig bo på Nørrebro. Stedet hvor mangfoldigheden er bred. Hvis man da vel at mærke lige bevæger sig uden for Little Hjørring. Stedet hvor tolerancen er i top. Med mindre man på fersk gerning tager udefrakommende turister i nærheden af Blågaards Plads i at forsøge at finde centrum af København. Og sidst men ikke mindst, stedet hvor imødekommenheden overfor nye tiltag er ubegrænset. Men mindre det nye tiltag er en del af en større kæde der a) sælger bagværk af høj kvalitet og til høj pris, eller b) man er en del af en større kæde, der tjener styrtende på at blende frugt og spille smarte. Nå ja, bevares, de spiller også virkelig vag musik. Havde Nørrebro været en Lilleper-film, havde disse tiltag været de utilpassede teenagere i læderjakker, som både røg smøger og drak pilsnere. De passer bare ikke ind. De er der kun for at genere de indfødte. Det vælger Lille-per så at vise ved at smadre deres ruder. Hildemænd og tak spids. Det skal nok få dem på rette tanker igen.

Alt det vælger jeg så at forlade igen. Hurtigere end Amin Jensen kunne nå at sige “Ja tak, en stor menu”.

Ikke mere “Jeg bor på Jagtvej”. Ikke mere “ Jeg går lige ud og sætter ild til noget”. Næ, nu er der adresse i centrum af byen. Faktisk så centralt at det er tidsbesparende for mig at gå igennem Tivoli, hvis jeg skal på Hovedbanegården. Derfor har jeg naturligvis købt mig et Tivoli-kort. Ikke fordi jeg er så pokkers meget på Hovedbanegården. Men Tivoli-kortet er da måske en god undskyldning for at komme der lidt oftere. Jeg var sågar i Tivoli tidligere i dag. Bare fordi jeg kunne.

Det er forkert at sige, at der er flere jyder i Tivoli end der er på Vesterbro, da Tivoli rent faktisk har adresse på Vesterbro. Men der er mange. Rigtig mange endda. Og jeg elsker det. Hver gang jeg savner Nordjylland, så tager jeg lige en bette tur i Tivoli for bare lige at gå og lede lidt efter noget dialekt. Måske er grunden til de mange jyder på Vesterbro, at turisterne er vadet ud fra Tivoli og ikke har kunnet finde vej. Så har man været for bange for at spørge om vej til Hovedbanegården, hvorefter man har taget den nemme løsning og besluttet sig for at købe en andelslejlighed i nærheden af Sønder Boulevard.

Og det bliver en ond cirkel. For mange af dem der vælger at købe en andelslejlighed på Vesterbro fordi de ikke kunne finde hjem, vælger sikkert også at købe et Tivolikort. Så inviterer de hele familien fra Jylland på besøg i København for at se storbyen. Så skal man lige en tur i Tivoli. Og så farer man vild. Og så køber man en andelslejlighed på Vesterbro. Og så køber man et Tivolikort. Hildemænd og tak spids.

Posted in: Kulmbaks blog