Hvaffor nogen bolde?

Posted on 2. februar 2012

0


Man skulle tro der ville være en øvre grænse for hvor mange bolde man egentlig kan holde i luften. Eller hvor mange arbejdsgivere der sætter denne kompetence utroligt højt. Jeg har været med i et cirkus for snart tyve år siden, hvor jeg cyklede på ethjulet cykel og jonglerede med bolde. Så jeg ved hvad jeg snakker om. Eller… Jeg var med i opstartsfasen til cirkusset. For det blev ikke til et cirkus mod alle forventninger. Vi havde ikke noget telt for det første. For det andet var der ikke så meget andet et manglende telt vi egentlig havde. Vi havde en ruhåret gravhund – Ludvig – der kunne lidt. Faktisk meget begrænset. Han blev iklædt et elefantkostume og det var vist det. Og vi havde en mand der kunne proppe søm op i næsen. Og han var gøgler og havde langt hår. Og var ikke specielt høj. Havde han gået i 7. klasse og kunne spille det meste med Nirvana på en guitar havde han været en helt. Men sagen var, at han var 45 år gammel og kørte Nissan. Og så er det ikke åbenbart ikke populært at være 145 cm høj og have søm i næsen som spidskompetence. Bevares, jeg tror også han slugte ild og var gymnasielærer ved siden af. Men jeg er ikke sikker.

På det tidspunkt for tyve år siden, da kunne jeg holde mange bolde i luften. En kompetence som mange arbejdsgivere ynder at sætte meget stor pris på i jobannoncer nu om dage. Udover at man skulle kunne arbejde med frihed under ansvar. Og være en teamplayer samtidig med, at man kan arbejde selvstændigt. Udover mig er der åbenbart ca. 350 andre arbejdssøgende der også kan netop det, hver eneste gang jeg vælger at søge et job. Og jeg tænker bare, at så mange cirkusartister der sgu da heller ikke i Danmark. På den anden side, så kan jeg da bedre forstå at vores lille cirkusprojekt i starten af 90‘erne aldrig blev til noget. For vi da endt i en situation hvor der var ca. 350 forskellige cykel/jonglør artister og garanteret ligeså mange mænd med søm i næsen i lige så mange mindre cirkusser rundt omkring i Danmark, som alle kæmpede om danskernes trang til at blive underholdt. Jeg tør ikke tænke på hvad det kunne have udviklet sig til. Ballonklovnen Bobo bagbundet med beton om fødderne på bunden af Svanelunden i Hjørring. Det havde været grimt. Ikke mindst fordi Svanelunden er 40 cm dyb på det dybeste punkt. Og fordi Hjørringensere ikke er glad for svineri i Svanelunden.

Men for at komme tilbage til boldene i luften. Jeg har af en eller anden grund ikke skrevet min tid som cirkusaspirant på mit CV. Derfor har jeg måttet komme med andre eksempler på situationer hvor jeg har holdt bolde i luften. I metaforisk forstand. Desværre. For de jobs jeg tidligere har haft har ikke inkluderet specielt mange bolde. Jeg har hverken arbejdet for Select eller med delfiner, hvilket jeg da godt kan ærgre mig over nu. Jeg har derimod taget lang uddannelse som gør, at jeg ved foruroligende meget om norsk historie og jesuitterne. Ikke fordi det absolut har noget med hinanden at gøre. Jeg ved også en del om japansk filmhistorie og grafisk matchcut, men hvad kan jeg bruge det til når det væsentligste i et jobopslag åbenbart består i at kunne kaste bolde med andre under frihed med ansvar? Jeg kan ikke håndboldreglerne. Jeg er humanist. Og igen, det er der umanerligt mange andre end mig der er. Så måske det kunne være en idé at putte cirkuskompetencerne i mit CV. Så mangler jeg bare at opnå kompetencer indenfor det at kunne arbejde i et ungt og dynamisk arbejdsmiljø med højt til loftet. Umiddelbart vil jeg tro, at mit år som spejder vil komme mig til gavn her. Jeg redigerer CV’et, giver det en måned og så er drømmejobbet der.

Posted in: Kulmbaks blog