Hovsa

Posted on 29. august 2011

4


“Hovsa”. Et ord jeg overhovedet ikke bliver træt af af høre. Nogensinde. Slet ikke kl. 8 om morgenen, efter at håndværkeren rent faktisk har levet op til aftalen om at være der “inden 8”.

“Hovsa” kan bruges i mange sammenhænge. Men det er som om, at det aldrig bliver helt fedt at høre på. At vågne op på et hospital efter en operation, hvorefter Jørgen Ege kommer og fortæller hvordan det ikke er gået helt som planlagt er træls. “Hovsa. Vi har fjernet din lænd”. Det er sådan noget der bare kan ødelægge en dag.
Eller når man låner mayonaisen – eller det som Master Fatman kalder tandpasta – ud til frokost, hvorefter den vender tom tilbage. “Hovsa, jeg troede der var mere tilbage. Det må du alligevelle undskylde.”

Helt så slemt er det på ingen måde at høre en elektriker sige “Hovsa”. Og det siger jeg fordi det rent fysisk eller psykisk ikke gik ud over mig.
Faktisk er jeg lidt imponeret over at “Hovsa” var det første ord der gik igennem tankerne på den stakkels elektriker, efter at have leget med strømmen uden at slå rælæet fra. Ikke mindst fordi at hændelserne lige umiddelbart inden elektrikerens “Hovsa” bar præg af stikflammer og små, men markante brag. Men “hovsa” var faktisk på sin plads i den givne situation. Det tog ligesom lidt af spændingen og dramatikken væk. Jeg var helt rolig. Hvem dælen skulle også vide at man skal slå strømmen fra inden man jokker to metallignende genstande ind i noget med nogle stik og nogle ledninger.

Og det var jo i sidste ende ikke så galt. Der gik kun fem timer inden jeg havde al strøm tilbage igen. Og garanteret det samme for resten af opgangen. Fuck det. Jeg var på arbejde mens det skete. Og da jeg kom hjem var min spaghetti bolognese i fryseren tøet op. Score! Nogle trælse mænd i reklamebranchen ville sågar gå så vidt som at kalde det for en win-win situation.

Posted in: Kulmbaks blog