En omvendt Morten Messerschmidt

Posted on 18. juli 2011

1


Hvem der bare var en haitiansk au pairpige. Eller Rolf Sørensen. Her tænker jeg naturligvis på de heldige bæster der får lov til at tilbringe umanerligt meget tid i selskab med Jørgen Leth. En mand der kan leverbetændelse til at lyde som en velsignelse. En mand der gør det tåleligt at høre på Chris Anker Sørensen i mere end fem sekunder. Og bare en mand der gør det endnu sjovere at se Tour de France. Havde Jørgen fortalt mig om det geniale ved gospelmusik, havde jeg ræset i Fona og købt Etta Camerons samlede værker.

Hvis han fik lov til at kommentere alle håndboldkampe, så var jeg fan. Jeg havde sågar købt årskort til alle GOG’s kampe. Og så endda.. For i håndboldhallen ville jeg jo ikke kunne få Jørgens kommentarer. Dermed sagt at jeg tvivler meget på, at Jørgen vil sige ja til tjansen som stadionspeaker. Med mindre Rolf Sørensen er med. Opfundet! Jeg har skrevet idéen ned og tager patent på den.
Jørgen Leth måtte for den sags skyld kommentere det meste. De Unge Mødre. De fleste programmer med Bubber. Speedway.

Nu skal det ikke lyde som en eller anden perversitet fra min side når det kommer til Jørgen Leth. Jeg har på ingen måde et ønske om at blive nævnt i et kapitel i nogensomhelst af hans bøger. Jeg beundrer blot manden fordi han virker så vis og hip. Det ses ikke så ofte at mand i hans alder er så hip. Han er 74 år gammel og opfører sig som om han er 31 og bor på Oehlenschlægersgade. Man kan vel kalde det en omvendt Morten Messerschmidt. Og for mig at se er alt hvad der er omvendt Morten Messerschmidt godt. Morten Messerschmidt kan godt lide Dot Wessman og slipsenåle. Så det rør jeg ikke længere. Stik mig en ildtang og jeg rør det ikke.

Noget andet jeg ikke gider at røre er TV2’s programflade denne sommer. TV2-vejrets dækning af en ligegyldig spejderlejr i sted nær Skanderborg hele sidste uge kan på ingen måde være Peter Tanevs idé. Han er garantrisser også taget på ferie. Jeg skyder på et sted nær Gardasøen. Spejderhistorierne var omtrent lige så spændende som min DVD-samling med Før Søndagen. På den anden side… Havde Jørgen Leth præsenteret det program, så havde jeg siddet for mig selv foran TV-skærmen med spejderdragt og lavet råbåndsknob og bål i lejligheden.

Posted in: Kulmbaks blog