Indbrud og udbrud

Posted on 19. juni 2011

2


Fremover er det eneste valg jeg træffer det, at lade andre folk beslutte ting for mig. Jeg har fundet ud af, at det virker rigtig godt for mig.

Normalt kan jeg bedst lide at tage mine beslutninger selv. Men her på det seneste har jeg haft fornøjelsen af at lade andre tage beslutningerne for mig. Og jeg må tilstå at det har været en ud-af-kroppen-oplevelse. Der er ikke så meget bøvl når andre beslutter ting for dig. Det er bare at læne sig tilbage og vente på at tingene bliver dikteret og så bare gøre det. Dovenskab vil nogen sikkert sige. Ikke mig. Okkenej. Jeg ser det som en mulighed for at bruge min energi på de vigtige ting i livet. Såsom at udfylde formularer fra politiet og forsikringsselskabet.

Hvor mange lyttere havde Mads & Monopolet haft hvis folk tager beslutningerne selv? Lad dog andre gøre arbejdet for dig. Det er så uendelig meget lettere. Jeg tilhører helt klart de 11 % af danskerne der går ind for diktatur. Se på de nordkoreanske nyhedsoplæsere. De ser da ud til at have det sjov når de fortæller de nordkoreanske brødre og søstre om de herlige ting der dagligt finder sted i Nordkorea.

Tilbage til det det egentlig handler om; At træffe valget om at lade andre træffe valgene for en.
Jeg vidste for eksempel ikke at det var på tide at skifte ting i min lejlighed ud. Men det gjorde min indbrudstyv mig opmærksom på. Vedkommende gjorde mig opmærksom på at min måde at indrette min lejlighed på er sooooo last year. Tak for det. Det føles lidt som at have en assistent der giver mig råd om indretningen. En såkaldt indretnings-spindoktor. Nogle folk giver det hvide ud af øjnene for den slags. Det har jeg været så heldig at få gratis. Jeg må tilstå at jeg har været lidt stresset på det seneste. Så jeg har ikke haft tid til at følge med i hvad der er in for tiden. Mit abonnement på ”Bo bedre” er blevet sparet væk. Og det er da en fejl. Indrømmet.

Herregud. Min Ægget-stol er syv år gammel. Hvorfor jeg stadig har den, er mig en gåde. Den skulle da være skiftet ud for længst. Nu har jeg den så heller ikke længere. Indbrudstyven/indretnings-spindoktoren valgte på mine vegne at tage det med da han alligevel var i gang med at sparke min dør ind. Dørkarmen trængte alligevel også til at blive skiftet ud. Stolen bliver sikkert erstattet af en ny en af dagene. Men denne gang i en meget grim farve. Det vil min indretnings-spindoktor ganske givet ikke synes om. Men jeg gør det for at sparre ham for det kæmpe stykke arbejde det er at slæbe den ned fra en lille kringlet lejlighed på fjerde sal. Desværre er elevatoren alt for lille til at tyven kunne proppe Ægget ind i elevatoren. Og det skal jeg straks undskylde. Jeg har skrevet til ejerforeningen med ønsket om at udvide elevatoren. Elevatoren var ganske vist stor nok til at de kunne slippe for at slæbe min nye computer ned af trapperne. Jeg har fået at vide fra mange computereksperter, at Apple er noget værre lort. Så jeg er uendelig glad for endelig at være sluppet af med det lort. Og den var også allerede blevet 6 måneder gammel. I computerverdenen er det jo en evighed. Så jeg er glad for at jeg endelig får muligheden for at skifte noget nyt og bedre. Jeg er meget spændt på at se hvad der sket indenfor IT de seneste seks måneder. Jeg forventer mig meget. Derudover har tyven også indirekte gjort mig opmærksom på, at jeg fremover skal lave backup af alt det lort jeg har på computeren. Og tak for det. Det råd kunne jeg have valgt at få en IT-konsulent til at give mig. Og betalt en konsulentløn på 700 i timen for. Så det er penge lige ned i lommen.
Nu går jeg bare og venter på det gratis spark i løgene, som ganske givet kommer en af dagene.

Et andet eksempel på det fine i at lade andre folk tage beslutninger for en tager udgangspunkt i vagtfolk på Vega. Folk med en øldunk og en T-shirt med påskriften ”Security” har jeg den største respekt for. Musikkens svar på hjemmeværnet. De sørger for god ro og orden. Og for at folk parkerer deres jakker i garderoben. Hvor de jo hører til. Det er jo decideret dumt at beholde sommerjakken på til en rockkoncert en kølig sommeraften, når man kan betale 20 kroner for at de venlige Vega-vagter passer godt på den mens man står og drikker en fadøl til musikken. Den efterfølgende kø for at få jakken igen kan man jo passende bruge til at networke med de øvrige koncertgæster. At sætte spørgsmålstegn ved det er jo helt hen i vejret. Og decideret flabet. Min gode ven Q lidt af en flab. Det blev tydeligt for alle da den flinke vagtmand bad Q om gå ned i garderoben med jakken. Q gjorde sig bemærket ved at stille det komplicerede spørgsmål ”Hvorfor?” til den flinke vagt. Blandt de mange gæster der stod og hørte musik. Det synes jeg er feje hold. Den stakkels vagt vidste jo ikke hvad han skulle svare. Udover at han var til at tale med, hvis Q ville stoppe med at være flabet og arrogant. Efter min overbevisning havde han overhovedet ikke behøvet at svare Q. Er det ikke svar nok at vagten har ”security” skrevet på trøjen? Åbenbart ikke. Q var også helt ligeglad med den walkie-talkie der hang fra bæltet på vagten. Heldigvis blev vagten og Q efter en kort men venlig samtale enige om, at der blot var tale om en ekstra trøje, og vi undgik derfor en større scene. Og vi gik glip af muligheden for at networke. Tak, Q! Og tak til vagten for sit forsøg på at opretholde god ro og orden.

Posted in: Kulmbaks blog