Herre Jemeni, nu er det snart på’esk

Posted on 18. april 2011

0


Jeg er så småt ved at gøre mig klar til på’esk. Som det hedder på nordjysk. Det er en vanvittig højtid. Klart en af mine favorit højtider. Jeg har indtil videre fastet i lidt over en måned og har i den forbindelse tabt tres kilo. Jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg ser frem til at kunne spise lidt igen.

Den korte version er, at påske handler om Jesu død og genopstandelse. Den lange versioner, at vi først og fremmest har skærtorsdag. Det var her Jesus spiste det sidste måltid med sine disciple. Ikke en T-bone med ekstra fritter og et stort glas cola. Næ han var mådeholden og delte vand og brød ud. Nærigt? Jeg ved det ikke. Det var vel hvad der lige var i nærheden. Det er heller det vigtige i historien om Jesus. Jeg tror i højere grad at pointen er, at Jesus ikke bare spiste det hele selv, men delte det ud blandt tolv af sine bedste venner, som han lige havde samlet til en fest. En slags polterabend hvor hovedpersonen selv bestemte hvad der skulle ske, og hvor højdepunktet ikke bestod af en stripper og en kage, men nærmere af to stykker træ og nogle søm.

Langfredag er der hvor Jesus stifter lidt bedre bekendtskab med sømmene og de to stykker træ. Jeg synes det er på sin plads at vi holder fri Langfredag. Og tænker lidt over hvor nas det må gøre at få søm hamret igennem sig. Det gør nas. Jeg har selv fået sat skruer i begge ben. Dog ikke på Golgata, men af en kyndig ortopædkirurg på Bispebjerg Hospital. Så jeg ved hvad jeg snakker om.

Lørdag i påsken har mig bekendt ikke noget navn. Der holder vi pause i påsken og butikkerne holder åbent så vi andre kan købe ind til Påskedag. Påskedag er den dag hvor man fandt ud af at Jesus ikke lå i sin grav. Hvordan nyheden blev overbragt uden anklager om gravtyveri, ved jeg ganske enkelt ikke. Og det er heller ikke det der er det vigtige i denne fortælling. Det vigtige er vel, at de søm der blev brugt til korsfæstelsen ikke var store nok. Eller det var noget gammelt træ.

Påskedag er en festdag, og man bedes derfor tænke på Jesu genopstandelse når man indtager silden med snapsen. For det er imponerende hvad Jesus gjorde. Havde jeg stået på Golgata den fredag, som senere blev til Langfredag, havde jeg ikke spillet mange penge på en genopstandelse. Men det skete altså. Og jeg synes der er grundlag for endnu en festdag. Og der er heldigvis også fundet plads til den i kalenderen; 2. påskedag. Det er en mandag og der har vi fri. Gudsketakoglov.

Efter sådan en 4-5 dages action kan man trygt læne sig tilbage og vente i 40 dage. Så er det nemlig Kristi Himmelfartsdag. Udover pokalfinalen bruges dagen også til at markere Jesu himmelflugt. I år falder den 2. juni. Jeg synes det lugter lidt af en fridag.

Posted in: Kulmbaks blog