Onkel rejsende Mads fortæller

Posted on 14. marts 2011

0


Taxa Mike har en fætter. Han hedder Zoran og bor i Zagreb. Taxa Mikes fætter Zoran fra Zagreb har lige fået en spritny Mercedes S350. Fætter Zoran og hans Mercedes S350 klarer den 20 km lange tur fra lufthavnen til Palace Hotel i Zagreb centrum på godt og vel 10 minutter. På de 10 minutter når man at høre det seneste bud på et kroatisk pophit, Zorans syn på kvindelige bilister generelt, Zorans syn på smukke kvindelige bilister i sorte BMW’er – som adskiller sig en del fra hans generelle syn på kvindelige bilister, og ikke mindst om Zorans 19-årige søn, som er på det kroatiske karatelandshold. Og så heller ikke mere inden Zoran skulle prøve de spritnye bremser på Mercedesen. Som for øvrigt virker upåklageligt. Jeg skyder på at den nåede fra 0-100 på godt 6 sekunder. og fra 100-0 på det halve. Min fars golf klarer 0-100 på 11. Men den er også fyldt med golfudstyr. Og lakridskonfekt. Og dåsesodavand.

4 stjerner til et kroatisk hotel svarer vel til 2-3 stykker i Danmark. Der er morgenbuffet. Og musik i elevatoren, hvilket jeg ser som et kvalitetsstempel når det kommer til hoteller. Desuden var der varmt vand på hotellet dagen før jeg kom. Et karbad med 18 grader varmt vand er bare ikke et hit. Heller ikke selv om det inkluderer et dåseøl med samme temperatur. Men det var også bare fordi at nogen var kommet til at slukke for vandet på hele hotellet i foregårs.
Heldigvis stod Borats far i receptionen klar til at hjælpe mig. Borats far har gråt hår og briller hvilket gør ham væsentlig mere troværdig end sønnike. Og der gik da heller ikke mere end en halv time, så var vandet varmt og øllen var kold.
Der var desuden en flok tyskere til morgenmaden i morges. Inden de begyndte at snakke tysk til tjeneren, havde jeg gættet det på deres overskæg og slipsenåle. Og deres ubændige trang til brunchpølserne. Som for øvrigt ikke var de 4 stjerner værdige. Spørger I tyskerne ville I sikkert få et andet svar.

Jeg er spændt på at se om jeg overhovedet kommer hjem fra Kroatien. Både fordi jeg godt kan lide at køre stærkt i nye Mercedeser og elsker morgenmadsbuffet. Og kroater for den sags skyld. Men også fordi jeg gik forbi et kæmpe optog på vej til aftensmaden. Mit kroatiske er ikke så godt endnu. Men jeg er sikker på at “Generalni strajk” ikke betyder “Præsident, vi elsker dig, oh store leder” Og “Generalni strajk” var hvad der stod på langt størstedelen af de skilte som de råbende kroater gik rundt med. Hvilket ikke så ud til at behage de mange politifolk der også var mødt op. Jeg er ikke helt sikker, men politifolkene var vist ikke med i demonstrationen.

Vandet i badekarret virker nu. Det er hverken rødt eller koldt. Det er min øl til gengæld.

Posted in: Kulmbaks blog