Take it away, Fritz!

Posted on 25. februar 2011

1


Kære 8. B.
I dag er der en vikar på besøg. Han hedder Fritz og er min far.
Tag godt imod ham:

Talemåder

 
Efter næsten 30 år i Vendsyssel er jeg begyndt at tænke på, om man kan betragte sig som værende vendelbo. Jeg er måske fortsat lidt i tvivl.
Jeg har lært enkelte udtryk af min nabo, der i den grad er indfødt. Han kommer fra Nørre Tornby. Han spurgte mig en gang: ”Reste do int di huj? – Efter i nogen tid at have tænkt på, hvad det kunne være, han spurgte mig om, måtte jeg bede ham om at gentage. Hvilket han gjorde. Men for mig med samme resultat. Jeg anede ikke, hvad han spurgte mig om. Langt om længe fandt jeg ud af, hvad han mente: ”Savner du ikke din hund?”. – Nå joh – selvfølgelig savnede jeg Rasmus hund, som vi havde været nødt til at tage afsked med nogen tid forinden.
Og så er der det der med hans og sin og med ligge og lagt. Det kan give anledning til nogle misforståelser.
En vendelbo kan for eksempel sige: ”Han gik en tur med hans kone”. For folk uden for Vendsyssel vil det straks give anledning til nogle overvejelser om, hvis kone han var ude at gå med. Naboens? Genboens? Eller hvis kone?
Han vil også kunne finde på at sige: ”Han har lagt i naboens seng”. Det vil for tilflytteren sætte nogle tanker i gang om, hvad det var, han havde lagt i naboens seng.
Men sådan er der så meget. Og vi tilflyttere lærer det jo nok efterhånden. Foreløbig er der som nævnt gået næsten 30 år.

Posted in: Kulmbaks blog