Hedder gravko i flertal “gravkøer”?

Posted on 1. februar 2011

2


Nå. Så vandt vi ikke verdensherredømmet i stikbold. Men en fyr ved navn Mikkel Hansen blev kåret til at være rigtig god til at kyle en bold. Ligesom en fra alle de andre lande. Så er alle glade. Selv dem fra Norge.

Nøj hvor jeg savnede noget fodbold. Jeg vil faktisk hellere læse døgnrapporter end se håndbold. Så det gjorde jeg. Inde på politiets hjemmeside kan man tilmelde alle mulige former for fede nyhedsbreve. Min favorit er så klart “Rigspolitiets nyt vedr. tunge køretøjer”. HVor tung skal et køretøj være før det ryger ind i den kategori. Min far har en Golf. Han deler den med min mor. Det er en stationcar. Hvis man kører den over grænsen er den ikke tung. Men fylder man den med dåsepils og tilføjer 100 kilo… Ja, hvad så. Er det så værdigt til “Rigspolitiets nyt vedr. tunge køretøjer”? Altså den er tungere end en Suzuki Swift. Men ikke nær så tung som en Massey Ferguson. Jeg tror jeg vil skrive til rigspolitimesteren og få en klar og tydelig definition.

Derudover kan man tilmelde sig nyhedsbreve og få tilsendt døgnrapporter hver dag. Jeg valgte Bornholm, Syd- og Sønderjyllands politi og Nordjyllands politi. Hvorefter jeg til min store forundring finder ud af, at det ikke er muligt at abonnere på døgnrapporter fra Nordjylland. “Jamen sker der ikke noget i Nordjylland?”. Svaret er “Både ja og nej”. Kulturelt; nej. Kuriøst; jo. Det kan vi ikke benægte. Men af en eller anden årsag forsøger Politiet – styrken – Da Force – Da 5-0 at holde det skjult. Måske fordi der er noget stort under opsejling. Der er pænt mange tyverier af olie og diesel (!) Ikke bare tosser der tanker VW Transporteren op og fræser væk fra Shelltanken uden at betale. Næ nej, det er større det her. Først finder man en tang. Gerne en stor tang. Derefter finder man en stor varevogn med plads til 10.000 liter diesel. Derefter finder man nogle gutter der er med på idéen. Derefter finder man et sted hvor der er en stor tank indeholdende 10.000 diesel. Så sætter man slangen fra den ene tank til den anden og begynder at suge. Voila! Man har begået dieseltyveri. Jeg synes man burde overveje farvepatroner. For politiet fanger ikke så mange af dem der gør det. Og det er forståeligt. Min far er gået på pension som sheriff for længst.
Hvad sker der ellers deroppe? Der stjæles en gravko eller en gummiged i ny og næ. I Hjørring er der knas med knallerter i gågaden.
Alt dette ved jeg fordi jeg læser foruroligende meget nordjyske.dk, som uden tvivl er den skarpeste nyhedsformidler i det danske kongerige. Stærkt forfulgt at tv2nord.dk. Og de har en gut der hedder Mogens. Han kan lige komme forbi og man kan stille ham spørgsmål. Her er et: Hedder gravko i flertal “gravkøer”?

Posted in: Kulmbaks blog