Den tredje verden og penge

Posted on 13. december 2010

5


Mange gode idéer kommer efter et glas rødvin i selskab med gode venner… Et par glas rødvin med en ven… En hel flaske rødvin. Alene. Den seneste idé, eller en af de seneste idéer, kom forleden hvor jeg delte to flasker vin med min gode ven Martin. Som for øvrigt har små hænder. Idéen var at blog-battle. Og det skulle vi egentlig have gjort i søndags med tømmermænd. Men først nu er jeg i stand til at skrive noget konstruktivt. Eller kald det hvad du vil. Han har tilsyneladende ikke skrevet noget endnu. Om mig i hvert fald. Så jeg vinder første slag. Tanken var vel egentlig at svine hinanden til. Jeg tror man skulle have været der for at kunne sætte sig ind i at det på daværende tidspunkt ville være en god idé med en blog-battle. Hvor intentionen var at svine hinanden til. Jeg synes det er svært at svine en mand til når han kommer fra Broager, har haft en kat der hedder Niels, insisterer på at give sit speciale samme opsætning som Herman Melvilles ”Moby Dick” og samtidig har et leksikon om dyr til at ligge på skrivebordet. Det er ganske enkelt feje hold. Så jeg vælger at lade være.

Jeg har tidligere skrevet om min julepynt som består af en skrabekalender. Eller som bestod af en skrabekalender. For det er skrabet. Og indløst. Ja, jeg har snydt. Jeg er tredive år gammel og synes ikke det er skide julehyggeligt med en julekalender. Kun hvis den er virkelig meget indbringende og ikke indeholder chokolade. Min julekalender var indbringende. Moren sagde da hun gav mig den, at hun oprigtigt håbede at det var mig af alle børnene der vandt noget. Og det tror jeg på. Jeg vandt. 1000 spir. Jeg begår muligvis hybris – er det egentlig noget man begår – ved at skrive, at jeg har vundet. For det kunne jo være at min rige storebror går hen og vinder en eller anden form for en million kroner på sin – eller hans – skrabekalender. Ikke at det skulle være en dårlig ting, hvis han vinder. Bevares, det er da godt for ham. Det er bare træls, at det altid er ham der vinder. Eksempelvis når vi spiller matador. Så for en gangs skyld vil jeg gerne vinde over ham. Men med mine nyvundne 1000 kr. kan jeg da godt fylde lidt benzin i hans Audi efter jeg har lånt den. Den får i hvert fald fem liter. Og måske en dyr vask.

Men fuck det. Jeg har fejret præmien ved at beslutte mig for at lade gevinsten gå til fattige børn i den tredje verden. Og til udbetalingen til en MacBook Air og et tilhørende MacBook Air SuperDrive. Hvorpå jeg kan skrive til alle børnene i den tredje verden. Filantrop? Jow tak!

Pengene skal også gå til en mase koncertbilletter i det nye år. Jeg har været så heldig at finde en koncert-buddy, som på rigtig mange områder har stort set samme musiksmag som mig. Det er rart. Jeg var til to af de absolut bedste koncerter i 2010 sammen med Marina – min koncert-buddy. Black Rebel Motorcycle Club og Raveonettes. Sweet mother of god, det var godt. BRMC fordi det var i det Grå Hal med The Good The Bad som opvarmning. Og Raveonettes fordi det var en stille og rolig koncert hvor man sad ned. Godt nok valgte vi den af de to koncerter, hvor det var et par, der så ud som om de skulle til sølvbryllup, som varmede op med deres eksperimenterende eletro-punk. Hun mestrede trianglen og tamburinen og han tog sig kærligt af sine fire mundharper. Og så havde de en gut der sad og spillede lidt tromme mens hans passede rytmerne på computeren. I og med at det var en sid-ned-koncert, var det lidt svært at flygte fra opvarmningsbandet. Hvilket jeg egentlig tror der var en del der havde lyst til. Så kunne man sidde i fred og ro og krumme tæer på 2. række. Heldigvis havde de ikke øvet specielt mange sange. Ærlig talt tror jeg ikke de havde øvet overhovedet. Det ville egentlig som udgangspunkt have været utrolig meget rock’n’roll i min bog; Ikke så meget pis, opvarmning i form af en flaske Jack D, og så bare på scenen. Også set i lyset af at de kun brugte tre fire instrumenter. Men når de fire instrumenter er mundharpe, triangel, tamburin og tromme, så falder det lidt til jorden. Når det samtidig virkede til at de havde skiftet Whiskyen ud med en flaske lambrusco, så ved jeg faktisk ikke rigtig hvad jeg skal skrive.

Så det er vel egentlig det…

Posted in: Kulmbaks blog