Freeeeeedom!

Posted on 22. september 2010

1


”At starte på et stykke blankt papir er som at…” lyder som noget en eller anden corny forfatter eller levemand kunne få noget meget perverst ud af. ”Som at tage mødommen på en ung pige fra Bora Bora”, ”som at åbne en ny flaske bourbon. Helt alene. For mig selv.”

Personligt tænker jeg bare; Okay.. Så skal jeg vist i gang med at skrive.

Så nu kommer det.

Mit glas er næææsten halvfuldt med whisky. Ikke whiskey med e før y’et. Mest af alt fordi, det var lige hvad jeg havde ved hånden. Næstmest af alt, fordi jeg ikke havde flere øl. Der er en eller anden god ven ved navn Kraller der har sagt, at der skal skelnes mellem whiskey og whisky. Der er åbenbart kæmpe forskel. Noget kommer fra Irland. Og noget kommer fra Skotland. Jeg sidder og får mig et glas af det der kommer fra det land hvor man staver det med e. Altså før y’et. Jeg håber lidt at det er det der kommer fra Skotland. Jeg ved ikke hvorfor. Jeg har altid bare syntes, at Skotland var lidt federe end Irland. Hvis Skotland og Irland var med i et spil bilkort, ville Skotland være Lancia Stratos og Irland ville være den der lille, men hurtige BMW, som dog aldrig ville nå Lancia’en til sokkeholderne. Eller stænkklapperne, for at blive i fagsproget. Fordi Lancia’en var supertrumf-kortet. Den kunne alt! Havde James Bond haft noget at sige i 80’erne, havde han kørt Lancia Stratos. Med supertrumf. Så var der ikke så mange onde mennesker at bekæmpe tilbage. Det havde samtidig betydet, at der ikke var flere James Bond-film. Så heldigvis nåede han ikke at få fornøjelsen at at køre en Lancia Stratos.

Tilbage til det skotske. Måske er det fordi jeg sidder og hører skotsk musik lige nu. Ikke noget med sækkepiber eller noget der ellers giver associationer til Braveheart og ”Freeedom”, eller hvad ham der Braveheart, som i øvrigt ligner en ung Mel Gibson, ellers siger.

Jeg sidder og hører Mogwai. Mogwai er fedt! Hvis jeg kom fra Nordjylland ville jeg sige, at det var MEGA fedt. Nu er jeg fra Vendsyssel, så jeg nøjes med at sige, at det er drøwe!

Jeg gider ikke sige så meget om det. Det er fedt. Lyt til det!

Skotland Skotland Skotland. Hvad kan jeg mere sige om Skotland? Det skulle være meget fint i Skotland. Har aldrig været der. Mange bakker. Mange små snørklede veje. Meget mærkeligt mad. De fleste går i kjole. De seneste fem sætninger passer egentlig meget godt på Vendsyssel. Dog lige med en undtagelse… At jeg kommer fra Vendsyssel. Så Jeg har været DER.

Ligegyldig hvor meget jeg elsker Vendsyssel så vil jeg sige, at jeg elsker at komme derop, men, og der er et stort men… Jeg elsker at komme tilbage igen. Altså til storbyen. Hvis jeg var en tresårig naturvejleder i grå-grønt tøj, som elsker at vejlede om natur, så ville jeg elske det. Altså at befinde mig i Vendsyssel i mere end fire døgn. Men det gør jeg ikke. Hverken at gå i grå-grønt tøj, eller at være der i over fire døgn.

Nå. Tilbage til København. Og tilbage til Skotland. Som jeg håber, var det land hvor min whisky kommer fra.

Sov godt.

Posted in: Kulmbaks blog